سایت ویژه

هرآنچه که نیاز دارید در این سایت پیدا می کنید

درباره چالش های سرمایه گذاری در طلا چه می دانید؟

طلا فلزی پرزرق و برق است و همیشه با همین زیبایی ظاهری افراد زیادی را جذب خود کرده است. علاوه بر آن، ماهیت متفاوت آن باعث شده است که مصرف این در صنعت پزشکی، مد، صنعت، امور مالی و … استفاده شود و ارزش آن را دوچندان کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی چالش های سرمایه گذاری در طلا بپردازیم.

 

چرا باید در طلا سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه گذاری در طلا

امروزه بزرگترین دغدغه برای مردم انتخاب راه‌های موجود برای سرمایه‌گذاری است؛ در مواقع بحران های مالی و اقتصادی، افراد زیادی به منظور ذخیره ثروت خود در مقابل پول بدون پشتوانه به سرمایه گذاری در طلا روی می آورند زیرا قادر است از سرمایه سرمایه‌گذاران در برابر ریسک‌های موجود محافظت کرده  و یک سرمایه‌گذاری امن محسوب شود.

البته سرمایه‌گذاری در این بازار کار راحتی نیست و سرمایه گذاران باید فاکتورهای مهم دیگری نیز در این زمینه در نظر گرفته شود و با داشتن اطلاعات کامل در این بازار به سرمایه گذاری بپردازند.

اگر قصد دارید در طلا سرمایه گذاری کنید، باید در نظر داشته باشید که روند بازار طلا چگونه است و خطرات آن را قبل از آنکه بخشی از سبد سرمایه‌ی شما را از بین ببرد، ارزیابی کنید.

همچنین بخوانید : سرمایه گذاری در طلا چگونه است؟

اول از همه بدانید که هیچ سرمایه‌گذاری بدون ریسک نیست، در نتیجه باید به ریسک‌های موجود در هر کار آگاه باشید و سپس اقدام کنید. سرمایه گذاری در بازار طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید توانایی مواجه با هر اتفاقی را داشته باشید.

 

جایگاه طلا در اقتصاد مدرن

اگرچه با وجود اینکه دیگر طلا پشتوانه ی دلار نیست (یا پشتوانه هر ارز دیگری) اما در جامعه امروز همچنان جایگاه مهمی دارد و برای اقتصاد جهانی هنوز امری حیاتی است.

برای اعتبارسنجی این امر، دیگر نیازی به ترازنامه های بانکهای مرکزی و سایر سازمانهای مالی مانند صندوق بین المللی پول نیست. در حال حاضر، این سازمان ها وظیفه دارند تقریباً یک پنجم از ذخایر طلای زیر زمین را در جهان حفظ کنند.

علاوه بر این، چندین بانک مرکزی به ذخایر طلای فعلی خود افزوده اند و این نشان دهنده نگرانی هایی برای اقتصاد جهانی در بلند مدت است.

 

روش های مختلف برای نگهداری طلا

یکی از تفاوتهای اصلی بین سرمایه گذاری در این بازار در چند صد سال پیش و امروز این است که گزینه های سرمایه گذاری بسیار بیشتری وجود دارد، مانند:

  • سکه های طلا
  • شرکت های فعال در حوزه طلا
  • ETF های طلا
  • وجوه متقابل طلا
  • شمش طلا
  • جواهرات طلا

 

معایب سرمایه گذاری در بازار طلا

معایب سرمایه‌ گذاری در طلا

اگر به علاقمند به سرمایه گذاری در طلا هستید، باید بدانید که این سرمایه گذاری مانند دیگر سرمایه گذاری ها معایبی نیز دارد که باید از آن آگاه باشید:

برای دریافت اطلاعات کامل تر به سایت دلفین وست مراجعه کنید.

طلا یک سرمایه گذاری منفعل نیست

طلا برخلاف سهام و اوراق بهادار، یک سرمایه گذاری منفعل مانند نیست. سرمایه گذاری های منفعل به تنهایی می توانند سودده باشد و درآمد داشته باشند، اما برای طلا زمانی شما می توانید به سود برسید که آن را بفروشید.

 

ذخیره طلا سخت است

اگر که شما به ذخیره فیزیکی طلا علاقه دارید باید بدانید که ذخیره آن یکی از بزرگترین معایب سرمایه گذاری طلا است. با توجه به میزان طلایی که در اختیار دارید ذخیره آن نیز متفاوت است. می‎توانید سکه های طلا و جواهرات خود را در بانک ذخیره کنید و هر سال هزینه ای را بابت نگهداری آن به بانک پرداخت کنید.

 

نوسانات قیمتی آن ممکن است باعث از بین رفتن سرمایه شود

بعضی اوقات زمانی که تعادل بازار سرمایه مختل می شود، سرمایه گذاران شروع به هجوم به سرمایه گذاری در طلا می کنند لذا ارزش طلا موقتا بالا می رود و زمانی که بحران بازار سرمایه رو به بهبود می‌رود، قیمت طلا نیز شروع به تصحیح خود می کند.

این فرآیند ممکن است باعث از بین رفتن سرمایه‌ای برای سرمایه گذاران بشود.

 

تاثیرات قیمت طلای جهانی

همیشه با توجه به اتفاقات، بحران‌ها و تصمیم‌های سیاسی در جهان قیمت فلزات نیز دچار نوسان می‌شود. اگر قیمت این فلز با ارزش نیز دچار نوسان شده و در بازار جهانی افزایش یا کاهش پیدا کند، در زمانی اندک تاثیرش را روی قیمت طلای داخلی نیز می‌گذارد. سرمایه‌گذاران نمی‌توانند در تحلیل‌ها از تاثیرات آن غافل باشند.

 

نتیجه گیری:

همانطور که سرمایه گذاری در هر بازاری مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارد، برای سرمایه‌ گذاری در طلا نیز، در نظر گرفتن چارچوب زمانی سرمایه گذاری و همچنین مطالعه بازار و تحقیق بر سنجش چگونگی عملکرد بازارها، مهم است.

طلا  مانند سهم و اوراق قرضه یک سرمایه گذاری تمام عیار نیست و قیمت آن بسته به تعداد زیادی از عوامل در اقتصاد جهانی در نوسان است. با این وجود برای همه سبد های سرمایه گذاری، حفظ تنوع بسیار مهم است و به طور معمول در کاهش بازار، هنگامی که قیمت طلا افزایش می یابد، سرمایه گذاری روی طلا می تواند به تنوع پرتفوی کمک کند.

منبع 

+ نوشته شده در  دوشنبه 27 ارديبهشت 1400ساعت 8:35  توسط sadegh  بازدید 304 برچسب ها: سرمایه گذاری در طلا , اموزش سرمایه گذاری در طلا , طلا , دلفین وست,

آموزش رایگان بورس گام به گام

به کامل ترین آموزش بورس رایگان گام به گام در ایران خوش آمدید! با مطالعه‌ی این مقاله و فیلم‌های آموزشی رایگان آن در کمتر ۱ ساعت می‌توانید به آسانی از بازار بورس ایران درآمدزایی کنید. همچنین هر سوالی برای شما پیش آمد، در نظرات بپرسید تا مدرس بورس دلفین وست سوالتان را کامل پاسخ دهد. این آموزش جامع از مقدماتی تا پیشرفته مناسب شماست که می‌خواهید وارد دنیای بورس شوید و با حداقل ۵۰۰ هزارتومان اولین سهام خود را در بورس خریداری کنید. در پایان این یک ساعت آموزش رایگان بورس در این صفحه، مهم‌ترین مواردی که یاد خواهید گرفت:

  • چگونه وارد بازار بورس شویم؟
  • چگونه در بورس به سوددهی و درآمدزایی برسیم؟
  • چگونه «سود تضمینی در بورس» داشته باشیم؟
  • بهترین سهام در بورس چیست؟
  • مدارک و شرایط ورود به دنیای بورس چیست؟                                               

     

 

برگرفته از سایت سرمایه گذای هوشمند دلفین وست برای دریافت آموزش رایگان بورس لطفا وارد سایت دلفین وست شوید.

………………………………………….

بورس چیست؟

  • واژه بورس در زبان فرانسوی به معنی کیف پول است.
  • برای شناختن و فهمیدن واژه بورس بهتر است ابتدا بازار را تعریف کنیم. بازار مکان خاصی نیست. بلکه جایی است که خریدار و فروشنده در آن فعالیت داشته باشند. به بیان ساده‌تر: هرگاه شرایطی فراهم شود که خریدار و فروشنده بتوانند با هم رابطه‌ای برقرار کنند، به توافقی برسند و معامله‌ای بین آن‌ها صورت گیرد، بازار تشکیل می‌شود. در نتیجه بازار محدود به یک مکان خاص نیست. پس در هر فعالیت اقتصادی که در آن خریدار و فروشنده‌ای وجود داشته باشد، بازار شکل گرفته است.

بورس تهران چیست؟

بورس تهران بازاری است که اوراق بهادار شرکت‌های بورسی در این بازار توسط کارگزاران و ناظران مورد معامله قرار می‌گیرد.

اولین بورس در ایران بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد.

بورس اوراق بهادر تهران در سال ۱۳۴۶ با ورود شرکت نفت پارس و بانک صنعت و معدن فعالیت خود را آغاز کرد.

ابتدا در بازار بورس تهران قیمت سهام شرکت‌های بورسی بر روی تخته نوشته و در تالار بورس به نمایش می‌گذاشتد.

در ابتدا هفته‌ای یکبار و آنهم در ساعت محدودی معاملات سهام انجام می‌شد و علت آن کم بودن معاملات و عدم فرهنگ سازی بود.

در حال حاظر بازار بورس تهران از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ و از روز شنبه تا چهارشنبه فعالیت می‌کند.

مزایای پذیرش شرکتها در بورس اوراق بهادار

وارد شدن شرکت‌های پذیرش شده در بورس مزایای زیادی دارد که در نهایت به بهبود عملکرد شرکت کمک می‌کند.

پذیرش شرکت‌های جدید در بازار سرمایه به بزرگ شدن بورس، توسعه‌ی بازار سرمایه و اقتصاد ملی کمک خواهد کرد. همچنین باعث ایجاد فرهنگ سهامداری شده و برای شرکت‌های پذیرش شده  مزایای متعددی دارد.

مهم‌ترین مزایای پذیرش در بورس

پذیرش در بورس برای شرکت پذیرفته شده مزایای بسیاری دارد که مهم‌ترین آنها

  1. برخورداری از تخفیف مالیاتی
  2. افزایش اعتبار داخلی و بین اللملی
  3. کاهش ریسک نقدینگی
  4. به روز رسانی ارزش واقعی شرکت
  5. اعتبار و اعتماد عمومی
  6. سهولت در گرفتن تسهیلات بانکی

واحد بورس چیست؟

واحد بورس بستگی به نوع پول یک کشور دارد. به طور مثال واحد پول ایران ریال است، به همین دلیل واحد بورس ایران به ریال محاسبه می‌شود.

کد بورسی چیست؟

برای خرید و فروش سهام در بورس به یک کد بورسی نیاز دارید.

کد بورسی شامل پنج عدد و سه حرف اول نام‌خانوادگی شما است.

برای دریافت کد بورسی باید در یکی از شعب کارگزاری‌های بورس ثبت نام کرده و درخواست کد بورس دهید.

بازار بورس

بازار بورس محلی برای داد و ستد کالا و اسناد مالی تجاری است.

امروزه خرید و فروش اسناد مالی تجاری و اوراق بهادار در بازار بورس انجام می‌شود. تمامی کسانی که در بازار بورس فعالیت می‌کنند، به صورت اینترنتی به معامله این اسناد می‌پردازند.

فرابورس چیست؟

در بازار فرابورس همچون بورس، سهام شرکت‌ها مورد معامله قرار می‌گیرد؛ با این تفاوت که شرکت‌های که شرایط حضور در بورس را ندارند در بازار فرابورس قرار می‌گیرند.

بازار فرابورس همچون بورس به صورت مستقل و شفاف در حال فعالیت است و شرکت‌ها می‌توانند سهام خود را در فرابورس عرضه کنند.

کد فرابورس چیست؟

برای انجام معاملات در فرابورس شما نیاز به کد فرابورس ندارید. چون بورس و فرابورس در راستای یکدیگر فعالیت می‌‎کنند، با داشتن کد بورسی نیز می‌توانید به خرید و فروش سهام‌‌های فرابورسی بپردازید. (عملا بورس و فرابورس یکی هستند)

دوره‌های مرتبط در فرانش

فرابورس ایران چیست؟

دومین بازار معاملات بورس در ایران فرابورس است.

  • بازار فرابورس ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازار های معاملاتی به سه دسته‌ی اول، دوم، سوم و بازار پایه که شامل تابلوی زرد، قرمز و نارنجی می‌باشد، تقسیم شده است.

در ایران، اگر شرکتی بنابر دلایلی توان ورود به بازار بورس را نداشته باشد، در بازار فرابورس شروع به معامله می‌کند.

مزایای پذیرش در فرابورس

شرکت‌های که وارد فرابورس می‌شوند از مزایای مثل تخفیف مالیات برخوردار می‌شوند.

مزایای شرکت‌های پذیرفته شده در فرابورس شامل:

  • معافیت یا تخفیف مالیات
  • استفاده از امکانات بانکی مثل تسهیلات مالی
  • قابلیت
  • نقد شوندگی سهام
  • تامین منابع مالی
  • انتقال و خرید و فروش سهام به صورت آسان
  • شفافیت و اعتبار قیمت در سهام

تقسیم بندی بازار پایه فرابورس

در بازار پایه فرابورس شرکت‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند و به وسیله‌ی رنگِ تابلو دسته بندی شده‌اند.

تابلوی زرد: دامنه نوسان این شرکت‌ها ۳٪ است.

تابلوی نارنجی: دامنه نوسان این شرکت‌ها ۲٪ است.

تابلوی قرمز: دامنه نوسان این شرکت‌ها ۱٪ است.

نکات مهم بازار پایه فرابورس

نکته ۱: دامنه نوسان درصد تغییر قیمت در روز است؛ که در ادامه این مقاله به صورت کامل با آن آشنا خواهیم شد.

نکته ۲: درصورتی که سهام موجود در بازار پایه فرابورس، سه روز متوالی بیشترین رشد یا ریزش را داشته باشد، برای روز چهارم یک درصد به دامنه نوسان آن سهام اضافه خواهد شد.

نکته ۳: دامنه نوسان پایین در تابلوی قرمز به معنای ریسک پایین سرمایه گذاری نیست؛ بلکه برای جلوگیری از متحمل شدن ضرر سنگین احتمالی سهامداران شرکت‌های تابلوی قرمز است. چون تا تابستان ۹۸ که دامنه نوسان تابلوی قرمز نامحدود بود، سهامدارانی که ریسک پذیری بسیار بالایی داشتند، در این شرکت‌ها سرمایه گذاری می‌کردند؛ که گاهی اوقات سود‌های کلان و گاهی ضررهای سنگینی را متحمل می‌شدند.

بازار پایه فرابورس چیست؟

بازار پایه فرابورس  به سه دسته الف، ب، ج تقسیم شده است که شرکت‌‌ها نسبت به ربته و ارزش در این دسته‌ها قرار می‌گیرند.

معمولا شرکت‌های که صورت مالی مناسب و دقیقی ندارند در این دسته‌ها قرار می‌گیرند.

برای دریافت اموزش های بورس و سرمایه گذاری در ان لطفا وارد وبسایت سرمایه گذاری هوشمند دلفین وست شوید.

بازار پایه زرد چیست؟

بازار پایه زرد مربوط به پایین‌ترین سطح شرکت‌های بورسی می‌باشد.

سهام‌هایی که در تابلوی زرد بازار پایه قرار دارند، درصد تغییر نوسان آنها ۳٪ است.

قوانین تابلوی‌ زرد فرابورس

اگر یک شرکت ویژگی‌های زیر که مربوط به قوانین تابلوی زرد فرابورس است را داشته باشد، نماد شرکت در این تابلو درج می‌شود.

قوانین تابلوی زرد فرابورس شامل:

  • سهام‌هایی که مجموع تاخیر در ارائه اطلاعات آن بیش از ۲ بار نباشد.
  • دفعات عدم ارائه صورت‌مالی آن‌ها، بیش از دو بار نباشد.
  • در اطلاعات مالی شرکت، حداقل یک صورت مالی حسابرسی شده وجود داشته باشد.

قوانین تابلوی قرمز فرابورس

اگر یک شرکت ویژگی‌های زیر که مربوط به قوانین تابلوی قرمز فرابورس است را داشته باشد، نماد آن شرکت در این تابلو درج می‌شود.

  • رای قطعی مرجع قضایی مبنی بر ورشکستگی شرکت
  • رای مجمع فوق‌العاده یا مرجع قضایی منبی بر انحلال شرکت
  • شرکت در سه سال متوالی صورت مالی حساب رسی شده نداشته باشد.

قوانین تابلوی نارنجی فرابورس

اگر سهامی شرایط پذیرش در تابلوی زرد یا قرمز را نداشته باشد در تابلوی نارنجی قرار خواهد گرفت.

تفاوت بورس و فرابورس چیست؟ به زبان ساده

تنها تفاوت بورس و فرابورس این است که شرکت‌ها برای ورود به فرابورس، شرایط و الزامات کمتری را نسبت به بورس دارند.

در ایران با داشتن کد بورسی سهام‌های فرابورس را نیز می‌توان معامله کرد.

به طور کلی هیچ تفاوت خاصی بین بورس و فرابورس وجود ندارد و حضور یک شرکت در فرابورس دلیل بر خوب یا بد بودن شرکت برای سرمایه گذاری نیست.

 معرفی معامله های انجام پذیر در بازار بورس

دارایی هایی مثل اسناد مالی، اوراق بهادار، کالا، اخزا و …در بورس معامله می‌شوند.
به طور کلی بورس همان بازار های مالی است که در آن سهام و اوراق بهادار معامله می‌شود.

انواع بورس و بازار های مالی چیست؟

به طور کلی بورس و بازار های مالی به ۵ دسته تقسیم می‌شوند:

  1. سهام (Stock)
  2. کالا (Futures)
  3. ارز (Forex)
  4. انرژی (Energy)
  5. شاخص (CFC)

سهام چیست؟

تبدیل سند یک شرکت به قطعه‌های ریز را سهام می‌گویند.

سهام جمع سهم است و سهم قطعه‌ای از سرمایه یک شرکت است.

سهامدار بورس چیست؟

به دارنده هر سهم در بورس، سهامدار می‌گویند. سهامدار به همان نسبتی که سهام در اختیار دارد، در مالکیت شرکت و بنگاه شریک است.

سبد سهام پرتفوی چیست؟

به مجموعه خرید سهام‌ های مختلف، سبد سهام می‌گویند.

تحلیلگران بازار بورس برای کم کردن احتمال ضرر، سبد سهام تشکیل می‌دهند. آنها دارایی خود را بر چند قسمت تقسیم کرده و در چند سهام مختلف سرمایه گذاری می‌کنند تا با اینکار احتمال ضرر به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

به طور مثال: اگر در یکی از سهام‌های خریداری شده متضرر شوید و دیگر سهام‌های موجود در سبد شما رشد کنند، ضرر سهام متضرر شده جبران می‌شود. و اگر سهام یک شرکت بنا بر دلایلی بسته شود و سرمایه گذار نیاز به پول داشته باشد، می‌تواند از دیگر سهام‌های خود فروخته و نقدینگی مورد نیاز خود را تهیه کند.

منبع

+ نوشته شده در  سه شنبه 21 ارديبهشت 1400ساعت 15:50  توسط sadegh  بازدید 219 برچسب ها: اموزش رایگان بورس , اموزش سرمایه گذاری , بورس , دلفین وست,

بورس اوراق بهادار

بازار بورس اوراق بهادار بازاري كه براي فروش اوراق قرضه دولتي و سهام شركت‌ها به كار برده مي‌شود. قوانين مشخصي براي انجام معاملات در بازار بورس تعيين شده‌است.  سرمايه‌گذاران از حمايت اين قوانين برخوردار هستند. بازار بورس در باغ بازار رسمي سرمايه است كه فضاي مناسب را براي انجام معاملات و فروش سهام شركت‌ها و عرضه اوراق مشاركت فراهم مي‌كند. تمام اين موارد بر اساس قواعد و ضوابط خاصي انجام مي‌شود.  بورس با هدف ايجاد فضايي براي تامين مالي پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري روي كار آمد.

البته واژه بورس در تجارت داخلي ايران به منزله بازارهاي ويژه‌اي براي فروش كالاهاي مصرفي يا سرمايه در يك محدوده جغرافيايي خاص نيز است. اما بورس اوراق بهادار بازاري كه براي فروش سهام شركت‌ها و اوراق اسناد مشاركت ايجاد شده است.  اگر بازار بورس اوراق بهادار را براي سرمايه‌گذاري‌هاي خود انتخاب كرده‌ايد بهتر است پيش از هر اقدامي  از زواياي متفاوتي به اين بازار بنگريد.

تاريخچه بورس اوراق بهادار تهران

بازار بورس اوراق بهادار تهران از سال ۱۳۱۵ فعاليت خود را آغاز كرد. در آن سال‌ها بررسي‌هاي براي تاسيس و اساسنامه مورد نياز براي  برپايي بورس اوراق بهادار انجام شد.  اما شرايط نامساعد داخلي كشور منجر شد كه اين كار تا سال ۱۳۳۳ به تعويق بيفتد. در آن زمان اتاق بازرگاني، صنعت و معدن در كنار بانك مركزي و وزارت بازرگاني وظيفه برپايي اين بازار را عهده دار شدند. سرانجام در سال ۱۳۴۶ بازار بورس اوراق بهادار ايران تاسيس شد. 

بازار بورس اوراق بهادار چيست؟

 بازار بورس اوراق بهادار درست مانند هر بازار ديگري فضايي را براي خريدوفروش و معامله ايجاد كرده است.  تنها تفاوت عمده اين بازار با ديگر بازارها در نوع كالايي است كه در آن به فروش مي‌رسد. كالاها در بازار بورس به دو دسته تقسيم مي‌شود كالاهاي فيزيكي و قابل لمس مانند املاك جواهرات فلزهاي گران‌بها و تمام كالاهايي كه ماهيت خارجي و واقعي دارند.  دسته ديگر از كالاها كالاهايي هستند كه به صورت قراردادي و كاغذي معامله مي‌شود.  اين نوع كالاها ماهيت خارجي و واقعي ندارد.  اين موضوع چيزي از ارزش اين كالاها كم نمي‌كند.  برخي از رايج ترين كالاهاي كاغذي كه در بازار بورس ايران به فروش مي‌رسد عبارت است از اوراق بهادار  و اوراق مشاركت.

اوراق بهادار چيست؟

اوراق بهادار برگه يا سندي است كه  حق قانوني مالك را مشخص ميكند.  اين اوراق غالباً براي نقل‌وانتقال دارايي به كار گرفته مي‌شود. مديريت و اداره بازار بورس اوراق بهادار شركت‌هاي سهامي با مسئوليت‌هاي محدود يا شكست سهامي عام است.  بازار بورس اوراق بهادار داراي انتظام بوده و بسيار شفاف است.  از حقوق صاحبان پس‌اندازها يا سرمايه‌هاي راكت دفاع مي‌شود. 

 اوراق بهادار انواع متفاوتي دارد.  سهام عادي، سهام ممتاز، حق تقدم، اوراق مشاركت، مشتقات، اختيار معامله، سهام جايزه، قرارداد آتي، حق صكوك، از جمله اوراق بهادار بورس هستند. 

 چرا بازار بورس فعاليت خود را آغاز كرد؟

روي كارآمدن بورس را مي‌توان يكي از پيامد‌هاي پيدايش شركت‌هاي سهامي با مسئوليت محدود و شركت‌هاي سهامي خاص دانست. در واقع زماني بازار بورس فعاليت خود را آغاز كرد كه سرمايه‌گذاران از تحمل خسارت خسته شده بودند. پيش از روي كارآمدن بازار بورس اوراق بهادار سرمايه‌گذاران سود و زيان حاصل از معاملات را شخصا به عهده مي‌گرفتند. اما بازار بورس اوراق بهادار شرايط را به كلي تغيير دادو اولين بار كمپاني هند شرقي از بورس براي كاهش زيان استفاده كرد. 

اركان تشكيل‌دهنده بورس اوراق بهادار 

 بورس از چهار بخش متفاوت تشكيل شده است كه اداره سازمان بورس را برعهده دارند. شوراي بورس بخشي است كه قوانين و مقررات بورس را تعيين مي‌كند. هيئت پذيرش اوراق بهادار نيز بخشي است كه وظيفه پذيرش اوراق بهادار يا حذف آنها از ليست اوراق بهادار را برعهده دارد. 

سازمان كارگزاران بورس و دبير كل نيز بر نحوه انجام معاملات نظارت دارد و رابطه ميان كارگزاري و مشتريان را زير نظر مي‌گيرد. در نهايت هيئت داوران آخرين ركن تشكيل دهنده بورس اوراق بهادار است كه اختلافات ميان كارگزاران، فروشندگان و خريداران را حل‌وفصل مي‌كند. 

انواع بورس 

بازار بورس و اوراق بهادار به شاخه‌هاي متفاوتي تقسيم مي‌شود. با توجه به نوع كالايي كه در بازار معامله مي‌شود، با نوع متفاوتي از بازار نيز روبه‌رو خواهيم بود. بورس كالا براي فروش كالاهاي واقعي و ارزشمند ايجاد شده است. در اين بورس كالاهايي از قبيل طلا، نقره ، نفت و ديگر كالاهاي پرمصرف معامله مي‌شوند. 

 بورس كشاورزي كه همانطور كه از نام آن پيداست براي فروش محصولات كشاورزي پرمصرف ايجاد شده است. 

 بازار بورس اوراق بهادار  به معامله كالاهاي كاغذي از قبيل اوراق مشاركت، اوراق و اسناد سهام اختصاص دارد. 

با اين تفاسير هر كالايي در بازار متفاوتي به فروش مي‌رسد. همين امر سبب شده است كه بازار‌هاي فروش متفاوتي نيز در دسته بندي بورس ايجاد شود. اكنون كه با انواع بورس آشنا شده ايد زمان آن رسيده است كه با انواع اوراق بهادار نيز آشنا شويد.

همچينين بخوانيد : بورس دلفين وست 

 سهام عادي چيست؟

سهامي است كه از سوي شركت‌ها در اختيار سرمايه‌گذاران گذاشته مي‌شود. سهامداران به نسبت سهمي كه از شركت خريداري مي‌كنند مالك آن شركت به شمار مي‌روند. اختيار سهام عادي بر عهده سرمايه‌گذاري است كه آن را خريداري كرده است. او هر زماني كه بخواهد مي‌تواند سهام خريداري شده را به فروش برساند. اگر سرمايه‌گذار موفق شود كه سهام را به ارزش بالاتر از قيمت خريداري شده به فروش برساند، به سود مي‌رسد. در غير اينصورت ممكن است شرايط نامساعد بازار او را مجبور به فروش سهام كند. 

سهام ممتاز چيست؟

 اين سهام با شرايط متفاوتي از سوي شركت‌ها عرضه مي‌شود. به عنوان مثال شركت سهام را به عنوان ۱۰ درصد از قيمت اسمي سهام به فروش مي‌رساند. به اين ترتيب سود ناشي از سهام همواره ۱۰ درصد از قيمت اسمي سهام است. اين بدان معناست كه سهام همواره به سوددهي ادامه مي‌دهد. از اين رو اين سهام بر سهام عادي برتري دارد.

اوراق مشاركت چيست؟

اوراق مشاركت درست مانند سهام ممتاز از سود مشخصي برخوردار است. سرمايه‌گذار با خريد اين اوراق سود مشخصي را در تاريخ مشخصي دريافت مي‌كند. از اين گذشته صادر كننده اوراق تضمين مي‌كند كه در موعد زماني مشخصي اصل و سود را پرداخت كند. همانطور كه گفته شد براي پرداخت سود اوراق مشاركت در تاريخ مشخصي در نظر گرفته مي‌شود.  به عنوان مثال سرمايه‌گذار هر سه ماه يكبار براي دريافت سود خود به بانك مراجعه و سود مربوط به سه ماه را دريافت مي‌كند.

حق تقدم چيست؟

شركت‌ها در فواصل زماني متفاوت براي افزايش سرمايه وارد عمل مي‌شوند. افزايش سرمايه از روش‌هاي متفاوتي انجام مي‌شود. يكي از روش‌ها فروش سهام است و ديگري آورده و مطالبات شركت است. حق تقدم به سرمايه‌گذاران اين حق را مي‌دهد كه با افزايش سرمايه شركت سهام اوليه خود را حفظ كنند. به اين ترتيب اگر سرمايه‌گذار از آغاز ۱۰ درصد از سهام شركت را در اختيار داشته است با افزايش سرمايه، همچنان اين سهم را در اختيار خواهد داشت. در اين روش سرمايه‌گذار با پرداخت وجهي كه به ازاي هر حق تقدم را در نظر گرفته شده است درصد مالكيت خود را در شركت حفظ مي‌كند.

 بازار مشتقات 

بازار مشتقات به سرمايه‌گذار بازار بورس اوراق بهادار اجازه مي‌دهد كه قيمت و ريسك اوراق بهادار كالا ارز يا سهامي كه خريداري كرده است را شناسايي كند. روي هم رفته مي‌توان گفت بازار مشتقات به بازاري اطلاق مي‌شود كه در آن ارزش دارايي بر پايه يك دارايي اوليه سنجيده مي‌شود. داراي اوليه داراي ثابتي است كه مي‌تواند طلا نقد محصولات كشاورزي يا كالاهاي ديگر باشد. براي سهولت سرمايه‌گذاري ابزارهاي معاملات متفاوتي در اختيار مشتريان گذاشته مي‌شود. كارگزاري‌ها اختيار معامله و قرارداد آتي را به عنوان ابزارهاي مشتقات در اختيار سرمايه‌گذاران قرار مي‌دهند. در ادامه با اين ابزارها بيشتر آشنا مي‌شويد. 

 اختيار معامله

اختيار معامله همانطور كه از نام آن پيداست به قراردادي اطلاق مي‌شود كه به سرمايه‌گذار آزادي عمل مي‌دهند. در اين معامله خريدار مي‌تواند سهام خريداري شده را در ازاي بهايي كه از قبل مشخص شده است و تا تاريخي معين معامله كند. در اين حالت هيچ اجباري براي فروش يا خريد كالا وجود ندارد. خريداري مي‌تواند با توجه صلاحديد خود نسبت به انجام معامله وارد عمل شود. 

قرارداد آتي

در قرارداد آتي قيمت مشخصي براي دارايي تعيين مي‌شود.  فروشنده موظف است  در تاريخ مشخصي دارايي را در ازاي بهايي كه از قبل تعيين شده است به فروش برساند. از سوي ديگر خريدار نيز موظف است كالا را در تاريخ معين و در ازاي مبلغ تعيين شده خريداري كند. براي اطمينان از اين كه دو طرف به تعهدات خود پايبند خواهند بود، وجهي به عنوان تضمين قرارداد  در نزد اتاق پاياپاي به امانت گذاشته مي‌شود. در اين حالت سرمايه‌گذار مي‌تواند كالايي كه در دست ندارد را در تاريخ مشخصي و در قبلا قيمتي معين به فروش برساند. غالبا كشاورزان و توليدكنندگان از اين قرارداد براي فروش كالاهاي خود استفاده مي‌كنند. كارخانه‌ها نيز با استفاده از اين قرارداد برنامه خريد مواد اوليه‌اي كه در آينده به آن نياز خواهند داشت را تنظيم كنند. 

 سهام جايزه در سرمايه گذاري بورس

 همانطور كه پيشتر نيز گفته شد، شركت‌ها براي افزايش سرمايه از روش‌هاي متفاوتي استفاده مي‌كنند. صرف‌نظر از روشي كه براي افزايش سرمايه استفاده شده استف سهمي براي سهامداران شركت در نظر گرفته مي‌شود كه با نام سهام جايزه شناخته مي‌شود. اين سهم به سهامداران حقيقي و حقوقي تعلق مي‌گيرد. 

دريافت سهام جايزه يكي از رويدادهاي خوشايند بازار سرمايه است. در صورتي اين سهام به سهامدار اختصاص داده مي‌شود كه شركتي كه سهام را به فروش مي‌رساند سياست تقسيم سود را به صورت افزايش سرمايه در دستور كار قرار داده باشد. در اين حالت سهام جايزه براي سهامداران در نظر گرفته و به حساب آنها منظور مي‌شود. 

همچينن بخوانيد : دلفين وست سرمايه گذاري 

اهداف بازار بورس اوراق بهادار 

بازار بورس با هدف افزايش سهام بازار سرمايه در تامين سرمايه مورد نياز براي انجام فعاليت‌هاي اقتصادي ايجاد شده است. در اين بازار براي دفاع از حقوق سهامداران و صاحبان سرمايه راكد قوانين و مقرراتي در نظر گرفته شده است. به اين ترتيب در نهايت سلامت بازار اقتصادي بهبود پيدا مي‌كند. فرهنگ سرمايه‌گذاري ترويج داده مي‌شود و زمينه براي توسعه و گسترش فناوري و بازرگاني مهيا مي‌شود. 

اين بازار فضايي امن را براي سرمايه‌گذاران ايجاد كرده است. حقوق صاحبان سرمايه در اين بازار در نظر گرفته مي‌شود. قوانين و مقررات متفاوتي براي حمايت از آنها در نظر گرفته شده است. همين امر سبب شده ست كه سرمايه‌گذاران بيش از هر زمان ديگر از بازار بورس استقبال كنند. از سوي ديگر بازارهاي بورس متعددي نيز براي تامين نياز سرمايه‌گذاران ايجاد شده است. اين امر به آنها آزادي عمل بيشتري مي‌دهد.

 كد بورسي 

 كد بورسي يا كد سهامداري براي آغاز فعاليت در بورس اوراق بهادار ضروري است. سرمايه‌گذار بايد پيش از هر اقدامي نسبت به دريافت اين سود وارد عمل شود. پس از دريافت كد بورسي سرمايه‌گذار مي‌تواند معاملات خود   را در بازار بورس اوراق بهادار آغاز كند. كد بورسي شناسه‌اي است كه از سه حرف و ۵ عدد تشكيل شده است. اين كد به سرمايه‌گذار تعلق داده مي‌شود. او با اين نام در بازار سرمايه فعاليت خواهد كرد. 

نتيجه گيري 

بازار سهام از بخش‌هاي متفاوتي تشكيل شده است. سرمايه‌گذاران سال‌ها بدون برخورداري از بازاري نظام‌مند فعاليت‌هاي اقتصادي خود را انجام مي‌دادند. هيچ تضميني براي دريافت سود يا كاهش ضرر وجود نداشت. سرمايه‌گذار به تنهايي بايد تمام اين موارد را متحمل مي‌شد. بازار بورس و اوراق بهادار با هدف كاهش آسيب‌ها و نگراني‌هاي موجود در بازار سرمايه روي كار آمد. 

 يكي از جذابيت‌هاي بازار سرمايه تنوع سهام و شيوه‌هاي سرمايه‌گذاري است. تحليل‌هاي متفاوت در كنار ابزارهاي معاملاتي متفاوتي سرمايه‌گذار را براي هميشه متحول كرده اند. اكنون هر آنچه بايد را در باره بازار بورس مي‌دانيد. اما براي ورود به بازار بورس بايد اطلاعات خود را افزايش دهيد. با ما در كارگزاري بانك آينده گام‌به‌گام با فراز و فرود‌ها و اصول سرمايه‌گذاري در بازار بورس آشنا شويد. فعاليت در اين بازار به دانش و آگاهي زيادي نياز دارد. ما در ادامه مسير در كنار شما خواهيم بود. به ياد داشته باشيد كه انتخاب كارگزاري متعهد و آشنا به حقوق سرمايه‌گذاران يكي از مهمترين تصميماتي است كه پيش از ورود به بازار بورس و اوراق بهادار با آن روبه‌رو خواهيد بود. 

منبع

+ نوشته شده در  يکشنبه 19 ارديبهشت 1400ساعت 6:40  توسط sadegh  بازدید 286 برچسب ها: سرمایه گذاری دلفین وست , بورس دلفین وست , بورس ,

صندوق طلا چیست و چگونه می‌توان در صندوق طلا سرمایه گذاری کرد؟

ابزارهای مالی ارز و طلا از محبوب‌­ترین ابزارهای مالی برای سرمایه گذاری است. مردم برای حفط ارزش پول خود در برابر تورم علاقه زیادی به سرمایه گذاری در این بازار­ها دارند. اما خرید و فروش در این بازارها به این راحتی­‎ها نیست و کسانی که وارد این نوع سرمایه گذاری ها می­‌شوند باید ریسک های مربوطه را هم بپذیرند. در سال های اخیر با ورود صندوق­ های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا علاقمندان به این بازار می­‌توانند به جای خرید طلا و سکه به صورت فیزیکی از این صندوق­ ها برای سرمایه گذاری استفاده کنند که ریسک­ های به مراتب کمتری دارند. در این مقاله که توسط تیم تولید محتوای آموزشی کالج تی بورس تهیه شده بررسی می‌کنیم که صندوق طلا چیست و چگونه می‌توان در صندوق طلا سرمایه گذاری کرد. با ما همراه باشید…

صندوق طلا چیست

صندوق طلا چیست و سرمایه گذاری در طلا

یکی از انواع صندوق­ های سرمایه گذاری که در بازار بورس اوراق بهادار ایران فعالیت دارند صندوق های سرمایه گذاری به پشتوانه طلا می­‌باشند. هر فرد حقیقی یا حقوقی که دارای کد بورسی است، می‌­تواند مانند سایر سهام ها به خرید و فروش اوراق این نوع صندوق ها بپردازد. فعالیت آ‌‌ن‌­ها بدین گونه است که سرمایه های جمع‌آوری شده از مشتریان را در گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه گذاری می­‌کنند.

حتما بخوانید: سرمایه گذاری در طلا دلفین وست

عمده سرمایه گذاری این صندوق ­ها بر روی گواهی­‌های سکه طلا است. و قیمت گذاری سکه طلا نیز به دو پارامتر نرخ دلار و قیمت اونس جهانی وابسته است. بنابراین می­‌توان گفت با سرمایه گذاری در این صندوق ­ها شما به طور غیر مستقیم روی نرخ ارز و طلای جهانی سرمایه گذاری کرده‌­اید.

مزیت صندوق سرمایه گذاری طلا به خرید طلای فیزیکی

خریداری طلا و سکه به صورت فیزیکی ریسک­ های زیادی دارد. به طور مثال خطر به سرقت رفتن و یا تقلبی بودن طلای خریداری شده همواره شما را تهدید می­‌کند. بنابراین به جای خرید طلا به صورت فیزیکی می­‌توانید از صندوق ­های طلا برای سرمایه گذاری استفاده کنید که این ریسک­ ها را پوشش می‌­دهد. همچنین در زمان خرید و فروش سکه و طلای فیزیکی هزینه معاملات به مراتب بالاتری از صندوق های سرمایه گذاری طلا دارد.

 

نقدشوندگی صندوق سرمایه گذاری طلا

نقد شوندگی صندوق طلا بخش اصلی سرمایه گذاری در طلا

نقد شوندگی صندوق ­های طلا در بازار بورس باهم متفاوت است. برخی از آن­ها ممکن است نقد شوندگی ضعیف­‌تری داشته باشند. در این صندوق ­ها ضمانت نقد شوندگی به عهده بازارگردان آن است. بنابراین جهت سرمایه گذاری در آن­ها به بازارگردانی آن توجه ویژه داشته باشید تا در هنگام فروش به دردسر نیفتید.

بنابراین داشتن یک آموزش سرمایه گذاری در طلا یکی از موارد اصلی است که باید ان را تهیه کنید.

صندوق های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در بازار بورس

در حال حاضر در بازار بورس اوراق بهادار ایران فقط چهار صندوق مبتنی بر طلا درحال فعالیت هستند. اولین آن­‌ها صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس با نماد “طلا” می­‌باشد که از خرداد ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده است. پس از آن صندوق های دیگری که شروع به فعالیت کرده­‌اند به ترتیب عبارتند از: زر، گوهر و عیار.

در جدول زیر مدت فعالیت آن­ها و بازدهی که تاکنون داشته­‌اند کاملا مشخص است.

صندوق سرمایه گذاری طلا

اخبار رسمی طلا و سکه را می توانید از سایت tjgu دریافت کنید

بازده صندوق­ های مختلف طلا

همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید صندوق های درحال فعالیت بازده متفاوتی داشته‌­اند. بیشترین بازده مربوط به طلای لوتوس می­‌باشد که قدیمی­‌ترین آن­‌ها نیز می­‌باشد.

 

صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس

صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس با نماد “طلا” به عنوان اولین صندوق طلا در تاریخ ۲۰ خرداد سال ۹۶ به صورت رسمی فعالیت خود را در بازار بورس اوراق بهادار آغاز کرده است. و از ابتدا تا پایان آذر ۹۷ توانسته بیش از ۱۷۲ درصد بازدهی داشته باشد.

صندوق سرمایه گذاری طلای کیان

صندوق سرمایه گذاری طلای کیان با نماد “گوهر” از تاریخ ۱۸ آذرماه سال ۹۶ به عنوان دومین صندوق طلا آغاز به فعالیت کرده است. و از ابتدای فعالیت تا پایان آذر ۹۷ توانسته ۸۸ درصد بازدهی داشته باشد.

صندوق سرمایه گذاری زرافشان امید ایرانیان

صندوق سرمایه گذاری زرافشان امید ایرانیان با نماد “زر” از تاریخ ۱۵ مهرماه سال ۹۶ پذیره نویسی خود را آغاز کرده است. و در مدت فعالیت خود بازدهی بیش از ۸۶ درصدی را برای صاحبان واحدهای سرمایه گذاری خود رقم زده است.

صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای مفید

صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای مفید با نماد “عیار” کمترین بازده را در بین این صندوق­ها دارد. و تاکنون نتوانسته آنچنان که مورد انتظار بوده عمل کند. البته مدت زمان فعالیت این صندوق از بقیه کمتر است و از تاریخ ۱۹ خرداد ماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کرده است. در جدول بالا بازده این صندوق منفی است یعنی زیان­‌ده بوده است. اما طی روزهای ابتدایی دی ماه با افزایش قیمت همراه بوده و از بازده منفی به مثبت تبدیل شده است.

 

اطلاعات دقیق تر از این صندوق­ ها را می­‌توانید از سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران دریافت کنید.

ریسک و خطر در صندوق طلا

ریسک صندوق­ های مبتنی بر طلا

مهم­‌ترین ریسک این صندوق ­ها به نوسانات قیمت طلا و سکه در بازار مربوط می­‌شود. به طور کلی هرچیزی که قیمت طلا را تهدید می­‌کند به روی این صندوق­ ها نیز تاثیر گذار است. ریسک دیگر به قابلیت نقد شوندگی مربوط می­‌شود که بالاتر بیان کردیم. اما یکی از مهم‌­ترین نگرانی های مردم در مورد این صندوق­ ها کلاهبرداری و یا تقلبی بودن آن­ها است که با اطمینان می‌­توان گفت اصلا چنین ریسکی وجود ندارد. چرا که ضامن صندوق­ های طلا بانک مرکزی می­‌باشد.

پیشنهاد می‌کنم حتما مقالات زیر را بخوانید

صندوق ETF چیست و چگونه در آن سرمایه گذاری کنیم؟

صندوق ETF دارا دوم و دارا سوم

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

نتیجه گیری

در این مقاله با صندوق های سرمایه گذاری طلا آشنا شدیم. و چهار صندوق طلا که هم‌اکنون فعالیت دارند را به شما معرفی کردیم. برای ورود به این بازار بازده صندوق های مختلف را ارزیابی کنید و با تحلیل های مورد نیاز اقدام به سرمایه گذاری کنید. اما همواره باید توجه داشته باشید برای ورود به این نوع بازار ریسک های آن‌را هم بپذیرید. چراکه بازار طلا و ارز همیشه نوسانات و هیجانات خاص خود را دارد.
امیدوارم از این مقاله استفاده کرده باشید و برای شما مفید بوده باشد. اگر شما هم تجربه سرمایه گذاری در یکی از این صندوق های طلا را دارید با ما درمیان بگذارید.

منبع

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 16 ارديبهشت 1400ساعت 5:52  توسط sadegh  بازدید 233 برچسب ها: سرمایه گذاری در طلا , سرمایه گذاری , اموزش سرمایه گذاری , سرمایه گذاری چیست , کسب درامد از سرمایه گذاری,

چگونه در بازار طلا سرمايه گذاري كنيم؟

در حالت كلي كساني كه به دنبال سرمايه گذاري در بازار طلا هستند به سه دسته تقسيم مي‌شوند:

1.آن‌هايي كه به صورت فيزيكي و مستقيم  طلا و يا طلاي اب شده خريداري مي‌نمايند.

2.آن‌هايي كه با خريد سهم اي تي اف ETF (صندوق هاي قابل معامله در بورس) در بازار طلا به سود مورد نظر دست مي‌يابند.

و يا آن‌هايي كه در بازار كالاي مربوطه به خريد و فروش طلا و يا شمش طلا اقدام مي‌كنند.

هر فرد با توجه به شرايط و محدوديت‌هاي خود شيوه‌ي منحصر به فردي را در پيش مي‌گيرد براي مثال:

سرمايه گذاران مبتدي ممكن است اقدام به خريد سكه كنند، در حالي كه سرمايه گذاران خبره و حرفه‌اي تر استراتژي‌هاي متفاوتي را در اين بازار به كار گيرند.

 

 

چندين راه براي سرمايه گذاري در بازار طلا وجود دارد:

خريد خود فلز طلا، خريد سهام هاي طلا و يا استفاده از قرارداد اختيار طلا كه در ادامه‌ي همين مقاله راجع به ان توضيح خواهيم داد. 

 

افراد مبتدي كه وارد بازار سرمايه گذاري طلا مي‌شوند معمولا نسبت به خريد شمش طلا و سكه كشش بيشتري دارند. اگرچه سرمايه گذاري در صندوق‌هاي اي تي اف ETF (صندوق قابل معامله در بورس) بازار طلا و يا خريد سهام هاي معادن طلا، فرايند راحت‌تر و كم هزينه‌تري براي سرمايه گذاري محسوب مي‌شود. ولي سرمايه گذاران حرفه‌اي ممكن است وارد معاملات فردايي طلا شوند. (به معاملاتي گفته مي‌شود كه بر اساس پيش بيني سرمايه گذاران در مورد نرخ طلاي فردا انجام مي‌گيرد و در واقع سرمايه گذاران مي‌كوشند تا با حدس درست درباره‌ي بالا پايين شدن قيمت طلا به سود دست يابند.)

 

شمش هاي طلاي چيده شده در كنار هم

 

خريد شمش و سكه طلا

در مقايسه با بازار كالاهاي ديگر، طلا بيشتر در دسترس عموم قرار دارد و هر كسي مي‌تواند به راحتي آن را در قالب شمش و يا سكه از بازار طلا خريداري نمايد.

شمش‌هاي طلا در اندازه و شكل‌هاي مختلفي وجود دارد. با اين وجود سكه انتخاب مطمئن‌تري براي سرمايه گذاران مبتدي محسوب مي‌شود. سكه ها در دو نوع طرح قديم و جديد در بازار موجود است. به سكه هايي كه از سال 1358 تا 1370 ضرب ‌اند سكه‌ي طرح قديم و به سكه هايي كه از سال 1370 به بعد ضرب شده‌اند سكه‌ي طرح جديد (سكه امامي) گفته مي‌شود. اگرچه اين دو نوع سكه از نظر عيار تفاوتي باهم ندارند اما معمولا خريد سكه ي طرح جديد (امامي) براي سرمايه گذاري توصيه مي‌شود. به ياد داشته باشيد در هنگام خريد از مورد اعتماد بودن فروشنده (چه به صورت انلاين و چه در بازار طلا) اطمينان حاصل نماييد.

 

همان طوري كه مي‌دانيد نحوه‌ي نگهداري از سكه هاي طلا نيز حائز اهميت است مي‌توان آنها را در يك گاو صندوق خانگي و يا صندوق امانات بانك نگهداري كرد.

فراموش نكنيد كه اگر تعداد سكه هايتان زياد است بايد آن ها را بيمه كنيد!

 

جواهرات و زيورالات با طرح هايي مدرن در كنار هم

 

سرمايه گذاري با زيور الات

جواهراتي همچون طلا نه تنها مي‌توانند به عنوان زيورالات مورد استفاده قرار گيرند بلكه مي توانند سرمايه نيز باشند. براي ارزشمندتر كردن طلا و همين طور زيبا و شكيل كردن آن معمولا طلا را با فلزات ديگري تركيب كرده و الياژ هاي گوناگوني از آن را تهيه مي‌كنند. حتي گاهي اين جواهرات داراي ارزش معنوي نيز هستند. خصوصا زماني كه از عزيزي به ارث مي‌رسند و به عنوان ميراث و ياد گاري بر جاي مي‌مانند.

 

اگر هدف شما تنها سرمايه گذاري باشد خريد جواهرات انتخاب چندان معقولي به نظر نمي‌رسد. چرا كه با هزينه‌هاي اضافه شده بر طلاي مورد نظر مانند اجرت، ماليات بر ارزش افزوده و سود، قيمت تمام شده‌ي آن نسبت به طلاي اب شده بسيار بيشتر مي‌شود. در ضمن فراموش نكنيد كه هميشه پيش از خريد طلا درصد خلوص آن را چك كنيد تا طلاي 14 قيراطي را به اسم طلاي 18 قيراطي به شما نفروشند.

اگرچه سرمايه گذاري در بازار طلا نسبت به سرمايه گذاري در بازار نفت يا بازار موادغذايي راحت‌تر است اما چندان هم بدون دردسر نيست! چرا كه هزينه‌هاي مبادله، نگهداري و بيمه نيز به آن اضافه خواهد شد و

از آنجايي كه سرمايه گذاران بيشتر جذب بازار هاي سيال و كم ريسك مي‌شوند. ممكن است به سرمايه گذاري در صندوق هاي اي تي افETF  (صندوق قابل معامله در بورس) توجه بيشتري نشان دهند.

 

مقدار شاخص سهام طلا و بورس روي وبسايت مربوطه و صفحه موبايل

 

خريد سهام طلا

در حالت كلي قيمت سهام طلا نسبت به خود طلا افت و خيز بيشتري دارد. شركت‌هاي مستقل و فعال اين زمينه نيز گاهي در اين بالا و پايين شدن قيمت تاثيرگذار هستند. حتي گاهي عوامل سياسي و محيطي نيز روي قيمت سهام طلا تاثير گذارند. بنابراين سرمايه گذاري در صندوق هاي قابل معامله در بورس (ETF) كه داراي سهم طلا هستند. اگرچه ريسك بيشتري دارد ولي نسبت به خريد سكه و شمش، سود بيشتري نيز عايد سرمايه گذاران مي‌كند.

 

يك قرارداد كه روي ان خودكار طلايي و شمش طلا قراردارد كنار انپول و سكه هاي طلايي قرار گرفته است

 

خريد قرارداد هاي اتي طلا

سرمايه گذاران حرفه اي كه نمي‌خواهند سرمايه ي زيادي را در بازار طلا درگير كنند ممكن است به خريد قرارداد اتي طلا و يا خريد سهام اي تي اف (ETF) فكر كنند.

 

خريداران اين قراردادها اختيار دارند - هيچگونه اجباري براي آن ها وجود ندارد - كه دارايي خود (در اينجا طلا) را با قيمت مشخص و تعيين شده‌اي در مدت زمان مشخصي از زمان خريد آن قرارداد خريد و فروش كند. به بيان ساده‌تر شما طلاي امروز را به قيمت فردا خريد و فروش مي‌كنيد اين قراردادها مي‌توانند هم در زماني كه قيمت طلا بالا مي‌رود هم زماني كه پايين مي‌آيد مورد استفاده قرار گيرد. اگر حدس شما اشتباه باشد بيشترين ريسك خريد اين قرارداد كارمزدي است كه بابت خريد آن پرداخت كرده‌ايد.

 

سنگ طلاي استخراج شده از معدن

 

خريد سهام معادن طلا

اگر شما به هر دليلي نمي‌خواهيد مستقيما وارد بازار طلا شويد، مي‌توانيد خريد سهام معادن طلا را در نظر بگيريد اما هميشه حواستان باشد كه سهام طلا الزاماً با بالا پايين شدن شاخص طلا تغيير نمي‌كند. چرا كه  شركت‌هاي حفاري معادن براساس عملكرد فردي و با توجه به سود و زيان وارد شده بر شركت خود اقدام به خريد و فروش سهام مي‌كنند و با توجه به اين موضوع ارزش سهام آن‌ها از يكديگر متمايز مي‌شود وهيچ اطمينان و دارايي فيزيكي در صورت عدم موفقيت شركت مذكور براي شما وجود ندارد.

در پايان بايد گفت اگر به خريد طلا به چشم يك سرمايه گذاري مستقل و استراتژي تنوع سبد سرمايه گذاري‌هاي خود فكر مي‌كنيد اي تي اف ها و يا همان صندوق‌هاي مورد معامله‌ي بورس (ETF) بهترين انتخاب هستند. ولي اگر ريسك پذير نيستيد و نياز به اطمينان خاطر داريد خريد طلا يا طلا ابشده و مالكيت فيزيكي بر روي آن انتخاب بهتري براي شماست.

همچنين سرمايه گذاري از نوع طلا را در سايت tgju بخوانيد

منبع

+ نوشته شده در  دوشنبه 6 ارديبهشت 1400ساعت 18:06  توسط sadegh  بازدید 300 برچسب ها: سرمایه گذاری در طلا , سرمایه گذاری , طلا,